/widgets.js";var sz=d.getElementsByTagName(s)[0];sz.parentNode.insertBefore(z,sz)}(document,"script","zb-embed-code"));

Kilka słów o masażu

Jest jedną ze skuteczniejszych form relaksu. W zależności od rodzaju – odpręża, leczy, redukuje ból lub tkankę tłuszczową, a przy tym jest bardzo, bardzo przyjemny.

Jego dobroczynny wpływ dostrzegali już starożytni. Jako metodę leczniczą stosowano go w Indiach i Chinach. Znany był także w Grecji. Dziś za sprawą rozwijającej się fizjoterapii i coraz większej popularności centrów spa, masaż przeżywa swój renesans.

Technik i rodzajów masażu jest tak wiele, że nie sposób je wszystkie nawet wymienić. Łączy je natomiast fakt, że usprawniają przepływ krwi i limfy w naczyniach, a także pobudzają układ nerwowy. Dzięki temu mięśnie są lepiej dotlenione, metabolizm przyspiesza, organizm łatwiej usuwa toksyny, a skóra staje się jędrniejsza i lepiej odżywiona. Co ciekawe, masaż oddziałuje też na te sfery funkcjonowania organizmu, z którymi wydaje się w ogóle nie mieć związku. Jak się okazuje, usprawnia on m.in. pracę płuc. Co więcej, może także poprawiać trawienie i wspomagać filtracyjną czynność nerek.

Wyróżniamy wiele rodzajów masażu, z których najpopularniejsze, wykonywane w ogólnodostępnych salonach odnowy i gabinetach masażu, to: masaż klasyczny, relaksacyjny, leczniczy, sportowy, odchudzający.

Masaż klasyczny

Wykonywany najczęściej, ma szerokie zastosowanie i od niego wywodzą się pozostałe techniki. W zależności od czynności manualnych jest zbliżony do leczniczego, relaksacyjnego bądź sportowego. Działa mechanicznie na skórę, tkankę podskórną, mięśnie, torebki i wiązadła stawowe, a przez to pobudza krążenie, układ nerwowy i wewnątrzwydzielniczy. W konsekwencji następuje zwiększenie szybkości przepływu krwi, dotlenienie organizmu, a więc skuteczniejsze usuwanie zbędnych produktów przemiany materii.

Masaż klasyczny jest polecany dla relaksu, by zredukować napięcie mięśniowe, szczególnie po wysiłku fizycznym.

Masaż relaksacyjny

Jak sama nazwa wskazuje, ten rodzaj masażu odpręża, jest zbawienny nie tylko dla ciała, ale i umysłu – stąd często mówi się o jego terapeutycznym działaniu i jest to ze wszech miar słuszny pogląd, natomiast zupełnie niewłaściwe jest utożsamianie masażu relaksacyjnego z erotycznym!

Do tej formy masażu zalicza się polinezyjski masaż Ma-uri oraz hawajski Lomi Lomi, które, jak twierdzi ich znawczyni Kasia Toffel, stanowią podróż w głąb siebie, dzięki której możemy odnaleźć szczęście i harmonię. Jest to piękna sztuka dotyku, która poprzez uruchomienie mechanizmów samo-uzdrawiających przywraca witalność i radość.

Masaż relaksacyjny jest wskazany dla osób znajdujących się pod wpływem stresu, cierpiącym m.in. na depresję i stany lękowe.

Masaż leczniczy

W zasadzie każdy rodzaj masażu ma właściwości kondycjonujące, jednak jego szczególne formy mogą przyczynić się do całkowitej lub częściowej eliminacji pewnych schorzeń, np. urazów kości, porażeń i niedowładów kończyn, wrodzonej bądź nabytej niewydolności ruchowej. Masaż jest tutaj sprawdzoną terapią, ale tylko pod warunkiem, że wykonuje go profesjonalista, tj. dyplomowany fizjoterapeuta przy ścisłej kontroli z lekarzem prowadzącym. Ponadto, masaż leczniczy musi być dawkowany seriami, których liczbę określa masażysta po konsultacji medycznej. Jednorazowy zabieg może najwyżej przynieść pacjentowi doraźną ulgę.

Masaż sportowy

Nieco zbliżony do leczniczego, ale wykonywany energiczniej, z większą siłą. Zasadniczo przybiera cztery formy:

  • przed-wysiłkowy – ma na celu przygotowanie organizmu do wysiłku sportowego, dzięki rozluźnieniu mięśni i rozgrzaniu stawów może skrócić rozgrzewkę (ale jej nie zastąpi!)
  • między-wysiłkowy – wykonywany w przerwach między treningami, podtrzymuje wysoką aktywność organizmu
  • po-wysiłkowy – skraca czas regeneracji organizmu po intensywnym i długotrwałym wysiłku, likwiduje kontuzje i zakwasy
  • uzupełniający – wspomaga trening sportowy, powoduje m.in. szybszy przyrost masy mięśniowej

Masaż odchudzający

Jak łatwo się domyślić, ten rodzaj masażu zaleca się osobom z nadwagą, gdyż zmniejsza on tkankę tłuszczową oraz wzmacnia przeciążone kilogramami mięśnie i stawy. Jest intensywniejszy od innych masaży; ugniatanie i oklepywanie ciała może wydawać się dość bolesne, ale dzięki temu rozbijane są komórki lipidowe.

Podobnie jak kosmetyki ujędrniająco-antycellulitowe, masaż odchudzający pomaga wysmuklić, wymodelować sylwetkę oraz pozbyć się „pomarańczowej skórki”, ale bez sportu i diety nie ma co liczyć na wymierne efekty.

Masaż to doskonałe rozwiązanie, aby rozładować nagromadzony stres i zregenerować siły. Skutecznie odpręża i dodaje energii. Zabieg może być wykonany zarówno przez profesjonalistę, jak i najbliższą nam osobę – warto pamiętać, aby w obu przypadkach towarzyszył odpowiedni nastrój. Wystrój pomieszczenia, aromatyczne olejki czy świece sprawią, że będzie to niezapomniany rytuał. Jego nieocenione działanie pozwoli cieszyć się nam na nowo z pracy, jak i zwykłych codziennych drobnostek. W oczekiwaniu na zbliżające się wakacje warto zafundować sobie chwilę takiej przyjemności – wyjdzie to z korzyścią nie tylko dla zdrowia, ale i samopoczucia.

Autor: Ewelina Pruchnik